Passieconcerten 2019

Op zaterdag 13 april om 19.30 uur in de “Sint Jozefkerk” te Arendonk, Voorheide en op zondag 14 april a.s. (Palmzondag) om 14.30 uur in de kerk van “Onze Lieve Vrouw Ten Hemelopneming” te Reusel verzorgde het “Reusels Gemengd Koor” telkens een Passieconcert. Uitgevoerd werd het Requiem van Gabriel Fauré.
Het concert ging van start met een drietal muzikale werkjes, uitgevoerd door Tamara Baar op harp en Leontien Akkerman op viool, respectievelijk van Claude Debussy en van Gabriel Fauré waarna door het ‘Reusels Gemengd Koor’ het Requiem van Fauré werd uitgevoerd.Als professionele solisten traden op: Nancy Verschuuren, sopraan en Leon van Wersch, bariton. Het koor werd muzikaal begeleid door een muziekensemble bestaande uit: Tamara Baar, harp, Leontien Akkerman, viool en Sjak Smulders, kistorgel. Het koor staat sinds korte tijd onder leiding van de nog jonge en enthousiaste dirigent Tom Vos.

In 1888, de periode dat Fauré verbonden was aan de Parijse Madeleinekerk schreef hij zijn ‘Requiem’. Het behoort tot zijn meest uitgevoerde werk. De compositie is opgebouwd rond het bekende ‘Pie Jesu’. Bij de keuze van de teksten voor zijn dodenmis liet Fauré de hardste woorden weg zoals het ‘Dies irae’. Zijn opvattingen over de dood waren hoopvol: ‘Het is een vreugdevolle bevrijding, een verlangen naar geluk aan de andere kant van het graf, eerder dan een pijnlijke ervaring’. Deze harmonieuze toon van rust en vrede is in zijn ‘Requiem’ duidelijk merkbaar. Later heeft Fauré zijn oerversie uit 1888 uitgebreid met het ‘Offertorium’ en het ‘Libera me’. Tevens voegde hij enkele instrumenten toe. Gabriel Fauré schreef zijn dodenmis omdat hij graag een requiem wilde componeren. Misschien verklaart het de troostende lichtheid die het stuk zo bijzonder maakt.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *