Kerstconcert 2022

Op zondag 18 december 2022 heeft het ‘Reusels Gemengd Koor’ (RGK) dat onder leiding staat van dirigent Tom Vos weer een prachtig kerstconcert in de parochiekerk te Reusel uitgevoerd.

Het koor was daarvoor speciaal uitgebreid met een vijftal solisten en werd begeleid door een strijkersensemble en organist. Vier van de vijf solisten studeren aan het conservatorium in Den Haag: Katarina Viktoria Braathén, sopraan; Gunda Leine, mezzo sopraan; Rita Gasala, alt en Luca The, tenor. Peter-Paul van Beekum is de vijfde solist, een bas/bariton. Behalve zijn solistenfunctie geeft hij ook leiding aan diverse vocale gezelschappen. Als dirigent is hij o.a. actief bij het Helmonds Kamerkoor “Capella Ad Fluvium”. De gecontracteerde musici, het strijkersensemble en de organist, zijn inmiddels al zeer bekend met het RGK. Zij waren  al meerdere malen verbonden met dit koor. De strijkersgroep bestaat uit: Leontien Akkerman, 1e viool; Isis Windhorst, 2e viool; Kim Roosendaal, altviool; Marthe Kalkhoven, cello en Tamara Baar, harp.  De organist is Sjak Smulders en hij bespeelt hier een z.g. kistorgel.

Uitgevoerd werden een tweetal liederen van John Rutter: “The Colours of Christmas’ en vervolgens met ‘Christmas Lullaby’.  Hierna volgde een instrumentaal interludium. Uitgevoerd door harp en strijkersensemble kon U genieten van de prachtige klanken van deze instrumenten. Het eerste deel was een solostuk, gespeeld door alleen de harp “Candlelight Carol” en  daarna in het tweede deel volgde “For the Beauty of the World” door de harp en strijkers.Vervolgens ging het gehele gezelschap (koor en solisten, strijkersensemble, harp en organist) van start met het grootste werk van het concert. Uitgevoerd werd van Saint-Saëns “Oratorio de Noël”. Dit kerstoratorium beslaat in totaal uit tien delen.

Tenslotte besloot het koor (toegift) het concert met het alom bekende kerstlied: “Stille Nacht” van Fr. Gruber.