Voorjaarsconcert 2024

Op zondag 26 mei aanstaande voert het ‘Reusels Gemengd Koor’ (RGK) onder leiding van haar dirigent Tom Vos een bijzonder concert uit. Dit concert vindt plaats in de parochiekerk te Reusel. Bij dit concert treden o.a. een drietal conservatorium geschoolde solisten voor het voetlicht namelijk de sopraan Ieva Gorda (Letland), de tenor Steijn Beekman (Leiden) en de bas/bariton Lidor Ram Mesika (Den Haag). Het koor en solisten worden daarbij begeleid door een 23-koppig blaas- en strijkorkest, een harp en een kistorgel. De blazers in het orkest zijn volledig afkomstig uit onze Kempengemeenten. Het grootste deel is van onze harmonie ‘Concordia’ te Reusel; twee muzikanten hebben hun thuishaven bij ‘Echo der kempen’ uit Bergeijk, de paukenist komt van ‘fanfare Wilhelmina’ te Hoogeloon en een professionele hoornblazer komt uit Hapert. De strijkers vinden hun thuishaven bij het ‘Möbius ensemble’ te Tilburg, het ‘Valkenswaards kamerorkest’ en het ‘Euregio jeugdorkest’ dat zijn zetel heeft in Berkel Enschot. De uit Hapert afkom-stige organist is  o.a. ook de vaste organist in de parochiekerk te Reusel en bespeeld hier een kistorgel. Tenslotte is er nog de harpiste o.a. bekend van ‘Aries duo’ te Drunen.
Als eerste wordt uitgevoerd de Mis in G majeur van Franz Schubert. Dit is een van de meest populaire zettingen van de gewone Mis: de charmante, liedachtige melodische schrijfwijze, vooral in het Kyrie en het Credo, vormt een magisch contrapunt voor meer concertante passa-ges in het Gloria en het Sanctus. De muziekpartijen blijken, bij nader onderzoek, ook door Franz Schubert zelf te zijn geschreven.
Hierna volgt een instrumentaal muziekwerk. Gekozen is voor het 1e deel uit de symfonie 104 van Haydn.  De Symfonie nr.104 is de laatste Symfinie van Haydn voltooid in 1795. Ze staat ook bekend onder de naam ‘London’. Het is de twaalfde en laatste uit zijn symfonieenëreeks, die hij cponeerde naar aanleiding van twee bezoeken aan Londen. Het werk werd voor het eerst uitgevoerd op 4 mei 1795 in King’s Theatre in Londen.
Vervolgens wordt gezamenlijk nog van Charles Gounod  de ‘Messe solonelle de sainte Cécile’ ten uitvoer gebracht. Deze Mis, in het Nederlands ook wel de Ceciliamis genoemd, is een Mis van Charles Gounod voor drie solisten, vierstemmig koor en orkest. Ze is aan de heilige Cecilia, de beschermheilige van de kerkmuziek geweid. De Ceciliamis is wel het bekendste werk van Charles Gounod op het vlak van kerkmuziek. Ze valt tussen zijn overige Missen op door haar uitgesproken rijke orkestbegeleiding, waar de meeste andere Missen van Gounod  naast de zangers hoogstens een orgel vereisen.

Het concert is voor iedereen vrij toegankelijk en begint om half drie (14.30 uur). Vanaf 2 uur (14.00 uur) is de kerk geopend voor publiek. Bij de entree wordt u tevens een concertboekje met nadere toelichting van het concert gratis aangeboden.

Alhoewel de entree bij dit concert in principe gratis is wordt na afloop van het concert door medewerkers van het koor gecollecteerd bij de uitgangen van de kerk. De opbrengst hiervan komt geheel ten goede aan het RGK die voor dit concert flink heeft geïnvesteerd. Behalve door uw bijdrage via deze inzameling zijn de kosten hiervoor verder bijeengebracht door de eigen leden van het koor en het ‘Cultuurfonds Brabant’, verder door sponsoring van voorna-melijk bedrijven uit onze regio (zie hiervoor ook ons concertboekje). Buiten kijf staat dat het RGK u en de overige donateurs bijzonder dankbaar zijn voor hun gulle maar uiterst noodzakelijke bijdragen. Het RGK nodigt u van harte uit bij dit mooie en niet te missen concert en dankt u al bij voorbaat voor uw komst.

‘REUSELS GEMENGD KOOR’