75-jarig jubileum RGK

Het “Reusels Gemengd koor” bestaat 75 jaar

Gerrit Janssen (links) en Rien Mommersteeg de oudste leden van het RGK

Gezellig met gelijkgezinden zingen aan een liederentafel in het café van Sjef van der Heijden in 1928 is in 75 jaar uitgegroeid tot het enthousiast en op hoog niveau staand Gemengd Koor in Reusel. aanvankelijk waren alleen mannen welkom, want vrouwen gingen niet naar een café. Toen echter in 1950 twaalf dames belangstelling toonden, was het Gemengd Koor officieel geboren. Het ging crescendo!

In 1959 kreeg Het Reusels Gemengd Koor (RGK) een grote impuls bij het 75-jarig feest van de Fraters van Tilburg in Reusel. De twee oudste koorleden, Rien Mommersteeg, die toen tot het koor toetrad en Gerrit Janssen, die toen al zes jaar lid was, herinneren zich die tijd nog goed. Ër werd een gelegenheidskoor opgericht onder impuls van de toenmalige burgemeester Cas van Beek. een groot aantal zangers bleef nadien bij het koor hangen. De oprichting van cultureel centrum De Kei in 1962 was de volgende grote mijlpaal. Kapelaan Peer Verhoeven was de grote animator van De Kei en tevens de dirigent van het RGK. Die kon zijn zangers en zangeressen tot het uiterste stimuleren. Hij zei wel eens:Jullie kunnen wel walsen, maar een driekwartsmaat kunnen jullie niet zingen! En door met een handveger op de kachel te slaan, gaf hij de maat dan aan”

Een van de grote hoogtepunten in die tijd waren de uitvoeringen van de Krönungsmesse van Mozart en het Weihnachtsoratorium van Bach. Toch liep het ledenaantal wel eens fors terug, één keer zelfs tot veertien leden.Maar telkens kwam het koor er weer bovenop, zeker door de stimulans van een aantal goede dirigenten. Zo promoveerde het RGK in 1991 naar de afdeling uitmuntendheid. Er werden uitwisselingen gehouden met o.a. Bourscheid in Luxemburg. En ongetwijfeld vormde de opluistering van een eucharistieviering in de Sint Jan in Den Bosch in 1994 een van de hoogtepunten.

“En dan gaan we nu weer een hoogtepunt vieren”, vinden Mommersteeg en Janssen… met de Krönungsmesse. In goede samenwerking met het Gemengd koor Caecilia uit Berkel-Enschot, beide besturen en onder prima leiding van dirigent Wim van Zantvoort, die de beide koren leidt, gaan we de kroon op ons 75-jarig bestaan zetten. De twee koren worden begeleid door een gelegenheidsorkest samengesteld door Taetske Stroucken. Dit alles in samenwerking met een viertal solisten.”  Het muzikale hoogstandje wordt zondag om 11.00 uur uitgevoerd in de parochiekerk in Reusel.

Verder activiteiten ter gelegenheid van het jubileum van het RGK zijn een feestavond, een uitstapje, een Kempisch korenfestival en natuurlijk tegen het einde van het jaar weer het Weihnachtsoratorium.

(Uit het ED 26 juni 2003)

De correspondent JOS LAVRIJSEN