Requiem van Fauré

Uitvoering Requiem van Fauré (2017)

Aan iedereen die meegewerkt heeft aan een sfeervolle uitvoering van het Requiem van Fauré.

Erg graag wil ik alle enthousiaste muzikanten van ons strijkorkest, onze harpiste, organist en paukenist, al onze blazers; niet te vergeten alle leden van het Reusels Gemengd Koor die hun beste beentje voor hebben gezet en natuurlijk ook onze gewéldige solisten: Corona en Jos bedanken voor de geweldige uitvoering vanmiddag in Arendonk. Ik spreek hierbij ook namens heel veel aanwezigen die echt genoten hebben van de muziek. Het enige commentaar dat ik heb gehoord is….. dat het zo vlug voorbij was…. ze hadden nog wel een uur langer willen genieten!!

Hartelijke groet en nogmaals bedankt!!! Wim van Zantvoort.

Toelichting concert

In 1888, de periode dat Fauré verbonden was aan de Parijse Madeleinekerk, schreef hij zijn Requiem. Het behoort tot zijn meest uitgevoerde werk. De compositie is opgebouwd rond het bekende Pie Jesu. Bij de keuze van de teksten voor zijn dodenmis liet Fauré de hardste woorden weg zoals het Dies irae. Zijn opvattingen over de dood waren hoopvol: ‘Het is een vreugdevolle bevrijding, een verlangen naar geluk aan de andere kant van het graf, eerder dan een pijnlijke ervaring’. Deze harmonieuze toon van rust en vrede is in zijn Requiem duidelijk merkbaar. Later heeft Fauré zijn oerversie uit 1888 uitgebreid met het Offertorium en het Libera me. Tevens voegde hij enkele instrumenten toe. De derde versie voor groot orkest verscheen in 1900. Fauré schreef zijn dodenmis omdat hij graag een requiem wilde componeren. Misschien verklaart het de troostende lichtheid die het stuk zo bijzonder maakt.

Het “Reusels Gemengd Koor”

Het Reusels Gemengd Koor telt momenteel ruim 60 leden en is opgericht in 1928. Het koor streeft ernaar goede uitvoeringen te geven van klassieke koorwerken.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *