Coronations Anthems

George Friederich Händel – Coronation Anthems,

(Door Rob Schrijver op 9 december 2010)

Voor liefhebbers van het ‘Halleluja’ uit de ‘Messiah’ en van de traditionele muziek bij de ‘Last Night of the Proms’ is deze muziek een aanrader. Wanneer je goed luistert, hoor je de ‘Messiah’ ( 1742 ) al aankomen. De uitvoering door de Academy & Chorus of St. Martin in the Fields onder leiding van Sir Neville Mariner staat borg voor een zeer hoge muzikale kwaliteit. De solisten zijn alleen in de vierde Anthem en in het ‘toetje’ te horen.

Zadok the Priest

De spanning in de aanloop naar het koor wordt voortreffelijk opgebouwd. Het zingen staat er ineens en de muziek blijft ondanks de massaliteit heel transparant. Dat geldt zeker voor het fugatisch gedeelte. De klank wordt nergens “vet” door doelbewust gebruik van staccato.

The King shall rejoice

Is veel ingetogener. De instrumentale bezetting is kleiner, waardoor het karakter van de tekst in de muziek goed tot uitdrukking kan komen. De fuga en het halleluja klinken weer monumentaler zonder dat dit ten koste gaat van de herkenbaarheid van de muzikale structuren.

Let thy hand be strengtened

Deze Anthem is overwegend vriendelijk van karakter. De sfeer van de tekst bepaalt niet alleen de aard van de muziek, maar ook heel duidelijk de uitvoering ervan. Zelfs het halleluja aan het eind van dit stuk ademt vriendelijkheid uit.

My heart is inditing

Deze Anthem wordt gezongen tijdens de kroning van de koningin. De zachtaardigheid van de tekst en de muziek komt in deze uitvoering goed uit de verf. Hier komen ook de solisten aan bod. De stemmen zijn mooi. Als er al een minpuntje in deze CD te vinden is, dan is het de klanksterkteverhouding tussen solisten en de begeleiding. De stemmen klinken te zwak. Op het moment dat het koor weer aan de beurt is, zijn de dynamische proporties weer goed.

Repetities RGK

Bovenstaande prachtige muzikale werken werden medio april 2017 door het RGK in de repetities opgenomen ter voorbe-reiding van weer een groots klassiek werk dat in 2018 werd uitgevoerd…!